Dat Datto goede kwartaalcijfers heeft gepubliceerd is weinig opgevallen en dat geldt helemaal voor de twee vragen van analisten die het niet kon beantwoorden. Daarbij zijn zowel de cijfers als die vragen ook voor de directe klanten van Datto, de resellers of MSPs van belang. Voor de eindgebruikers zijn ze misschien minder relevant.
Kwartaalcijfers
Om te beginnen de zijn er de kwartaalcijfers. Datto kon over de eerste drie maanden van 2021 een goede plus zien. Groei was in vergelijking met zowel het voorgaande kwartaal als de periode een jaar daarvoor. De omzet voor de subscriptions namen met met ongeveer vijftien procent toe. Daar zit verreweg de meeste business voor Datto. Hardware en consultancy levert het bedrijf ook aan (of via) het kanaal, maar dat is een fractie van de andere omzet.
Verder blijkt uit de kwartaalcijfers dat er wel wat veranderingen in het MSP partnerkanaal zijn. Daar is vorig jaar al over geschreven. Dat het nu ongeveer 17.300 relaties maakt niet duidelijk dat er verloop is geweest. Dat is er nog steeds. Over een jaar genomen zijn er netto 600 partners bijgekomen, het laatste kwartaal waren dat er netto 300. Achter die twee cijfers gaan fluctuaties schuil. De churn in het partnerkanaal is minder geworden, maar blijft een punt van aandacht.
Analistenvragen
Maar er zijn rond de business van Datto twee zaken die nog meer aandacht verdienen. Dat zijn namelijk de vragen die tijdens een analistenbijeenkomst zijn gesteld. Die sessie vond plaats direct na de publicatie van de kwartaalcijfers. De meeste vragen gaan dan over de cijfers en zijn voor het kanaal minder belangrijk.
Er was echter ook de vraag naar de marge van Datto. Die is het afgelopen kwartaal uitgekomen op 73,4 procent. De marge op de subscription zit nu zelfs op 84,1 procent. Datto kan niet aangeven of die groei zal blijven doorzetten.
Dat die vraag wordt gesteld is daarbij volkomen terecht. Een steeds hogere marge kan in het beste geval beteken dat de operatie steeds efficiënter verloopt. Waarschijnlijker is het echter dat het kanaal minder profiteert of dat de eindprijzen steeds hoger komen te liggen. In die twee laatste gevallen zal de concurrentie kunnen profiteren.
De andere vraag waar Datto geen goed antwoord op had ging over het personeelsbeleid. Wat merkt het bedrijf van de krapte op de arbeidsmarkt voor de eigen operaties en die van de partners.
Verder dan de opmerkingen dat men daar constant let en er een groot team van HR medewerkers is kwam Datto niet.
De analisten die deze vragen stelden hebben de conference call gegarandeerd verlaten met de notitie dat er twee punten zijn waarop ze bij Datto moeten blijven letten. Voor een bedrijf succesvol te laten zijn is er meer nodig dan een opgaande lijn bij de omzet.